Umiejętność zarządzania czasem przydaje się w wielu momentach życia, nie tylko zawodowego. Czy często czujesz się zestresowany zbyt dużą ilością pracy lub zbyt wieloma obowiązkami? Czy w miarę upływu czasu czujesz, że masz więcej zadań do wykonania niż czasu na ich wykonanie? Może to oznaczać, że nadszedł czas, aby poprawić swoje ważne umiejętności zarządzania czasem.
Spis Treści
Co to jest umiejętność zarządzania czasem?
Zarządzanie czasem można zdefiniować jako „proces podejmowania decyzji, który porządkuje, chroni i dostosowuje czas danej osoby do zmieniających się warunków środowiskowych”. Zarządzanie czasem wymaga, abyś był świadomy swojego dostępnego czasu, swoich obowiązków i osobistych umiejętności, ponieważ wszystkie te rzeczy będą miały wpływ na to, jak pracujesz z czasem, który masz. Zdolność do przystosowania się jest również ważnym czynnikiem, ponieważ musisz mieć możliwość zmiany taktyki w zależności od tego, ile czasu masz lub nie masz w danym dniu. W twoim codziennym harmonogramie mogą wystąpić nieoczekiwane zmiany, które wyrzucają zwykłą rutynę, a zarządzanie czasem to umiejętność, która pomoże Ci to zrównoważyć i załatwić sprawy.
Jak poprawić umiejętność zarządzania czasem?
Aby poprawić umiejętność zarządzania czasem należy podjąć pewne kroki, które uświadomią ci jak priorytetyzować swoje zadania.
Deleguj zadania
Wszyscy często podejmujemy się większej liczby zadań, niż jesteśmy w stanie wykonać. Często może to powodować stres i wypalenie. Delegowanie nie oznacza, że uciekasz od swoich obowiązków, ale zamiast tego uczysz się prawidłowego zarządzania swoimi zadaniami. Naucz się sztuki delegowania pracy swoim podwładnym zgodnie z ich umiejętnościami i zdolnościami i zrób więcej. Pozwoli to nie tylko zwolnić czas, ale także sprawi, że członkowie twojego zespołu poczują się jak integralny element układanki pracy.
Priorytetyzuj pracę
Przed rozpoczęciem dnia zrób listę zadań, które wymagają natychmiastowej uwagi. Nieistotne zadania mogą pochłaniać dużo twojego cennego czasu, a my zwykle poświęcamy im zbyt dużo naszej energii, ponieważ są łatwiejsze lub mniej stresujące. Jednak identyfikacja pilnych zadań, które muszą zostać zakończone tego dnia, ma kluczowe znaczenie dla produktywności i stanowi ważną część umiejętności zarządzania czasem. Kiedy już wiesz, gdzie umieścić swoją energię, zaczniesz robić rzeczy w kolejności, która będzie odpowiadać tobie i twojemu harmonogramowi.
Utwórz listę zadań
Noś ze sobą terminarz lub zainstaluj aplikację z listą rzeczy do zrobienia i wypisz wszystkie zadania, które przyjdą ci do głowy. Możliwość zaznaczania elementów po ich ukończeniu da ci poczucie spełnienia i zmotywuje cię. Zrób prostą listę rzeczy do zrobienia przed rozpoczęciem dnia, ustal priorytety zadań i skoncentruj się na tym, co najważniejsze. Upewnij się, że te zadania są również osiągalne. Jeśli musisz wykonać duże zadanie, uczyń to jedyną rzeczą na swojej liście. Możesz popchnąć innych do następnego dnia.
Ustal terminy
Kiedy masz pod ręką zadanie, ustal realistyczny termin i trzymaj się go. Po ustaleniu terminu warto zapisać go na karteczce samoprzylepnej i umieścić w pobliżu miejsca pracy. To da ci wizualną wskazówkę, która pomoże ci wykonać zadanie. Spróbuj wyznaczyć termin na kilka dni przed terminem wykonania zadania. Będziesz mógł wykonać wszystkie zadania, które mogą stanąć ci na drodze. Podejmij wyzwanie i dotrzymaj terminu, nagradzaj się za sprostanie trudnemu wyzwaniu na liście zadań w ograniczonym czasie.
Umiejętność zarządzania czasem: jak przezwyciężyć kunktatorstwo?
Prokrastynacja to jedna z rzeczy, które mają negatywny wpływ na produktywność. Może to spowodować marnowanie niezbędnego czasu i energii. Może to być poważny problem zarówno w twojej karierze, jak iw życiu osobistym.
Unikaj wielozadaniowości
Większość z nas uważa, że wielozadaniowość to skuteczny sposób wykonywania zadań, ale prawda jest taka, że radzimy sobie lepiej, gdy skupiamy się i koncentrujemy na jednej rzeczy. Wielozadaniowość ogranicza produktywność i należy jej unikać, aby poprawić umiejętności zarządzania czasem. Skorzystaj z list rzeczy do zrobienia i terminów, aby zachować koncentrację! W ten sposób poprawisz jakość wykonywanej pracy. Poczekaj, aż skończysz jeden, zanim zaczniesz następny. Będziesz zaskoczony, o ile więcej jesteś w stanie zrobić.
[…] Jeśli chodzi o produktywność, często koncentrujemy się na tym, ile czasu zajmuje wykonanie jakiejś czynności. Na przykład poświęciłeś cztery godziny na pisanie wpisu na blogu biznesowym o objętości 1000 słów. Możesz być trochę zdenerwowany, ponieważ zabrało to niezłą część twojego dnia. Ale co, jeśli skupisz się na mniejszych częściach wpisu na blogu? Na przykład rozbiłeś na pięć 200-wyrazowych sekcji, odpowiednio sformatowałeś, dodałeś nagłówki, uruchomiłeś sprawdzanie pisowni i dodałeś obrazy. Nagle zdajesz sobie sprawę, że faktycznie dużo ukończyłeś w tym czasie. Jeśli jednak czas jest dla ciebie ważny opanuj umiejętność zarządzania czasem. […]