Jak zrobić listę rzeczy do zrobienia? Zacząć od najważniejszych punktów!
Fot. Unsplash.com

Jeśli jesteś tutaj ponieważ zastanawiasz się jak zrobić listę rzeczy do zrobienia, to jesteś w odpowiednim miejscu! Nasz poradnik dla początkujących ułatwi ci sporządzenie profesjonalnej i w pełni wykonalnej listy zadań.

Plany tygodniowe i miesięczne pomogą nam w tworzeniu codziennych list zadań.
Fot. Unsplash.com

Jak zrobić listę rzeczy do zrobienia: stwórz hierarchię list

Po co mieć jedną listę rzeczy do zrobienia, skoro można… zrobić więcej niż jedną? Najważniejsze jest, aby wiedzieć co na której umieścić. Lista główna określa twoje długoterminowe cele. Jeśli chcesz posprzątać swoją szafę i wszystko, co tam mieszka, zapisać się na kurs językowy lub przenieść się do nowego mieszkania, zapisz to na swojej głównej liście.

Cotygodniowa lista projektów powinna zawierać wszystko, co musi zejść w ciągu najbliższych 7 dni. Codzienna lista zadań informuje cię o zadaniach, które należy wykonać natychmiast. Codziennie sprawdzaj, które pozycje z listy głównej i tygodniowej listy projektów powinny przenieść się na listę codzienną. Listy możesz tworzyć klasycznie na papierze, w formie metody kanban lub w aplikacji z listą rzeczy do zrobienia.

Jak zrobić listę rzeczy do zrobienia: prostota

Nie ma nic bardziej onieśmielającego niż długa na kilometr lista rzeczy do zrobienia. Im dłuższa lista rzeczy do zrobienia, tym trudniej jest się zmotywować. Zdziwiłbyś się, jak trudno jest zrobić wiele rzeczy w ciągu 24 godzin. Życie ma zwyczaj czaić się za twoim ramieniem i przeszkadzać. Jednym ze sposobów na prostotę listy codziennej jest zrobienie listy rzeczy, które chcesz dzisiaj zrobić i podzielenie jej na pół. Nie powinno pozostać więcej niż 10 elementów. Reszta może znaleźć się na liście projektów tygodniowych lub liście głównej.

Poznaj MITs

Nie, nie rzucamy na twój talerz podania na prestiżową uczelnię techniczną z USA. MIT oznacza „najważniejsze zadania” i powinno stać się twoją mantrą, jeśli chcesz wyruszyć w szał rzeczy do zrobienia. Rozpocznij listę od co najmniej dwóch rzeczy, które absolutnie musisz zrobić dzisiaj, aby upewnić się, że nie zajmiesz się sprzątaniem mieszkania, zamiast skończyć raport na jutro. Nawet jeśli reszta listy się nie spełni, naprawdę znaczące, wrażliwe na czas rzeczy znikną z listy rzeczy do zrobienia.

Jak zrobić listę rzeczy do zrobienia: zacznij spokojnie

Jeszcze przed tymi MIT-ami (patrz wyżej) umieść kilka prostych pozycji na liście. Dobrymi przykładami są „składanie ubrań”, „mycie naczyń śniadaniowych” i „prysznic”. Samo przekreślenie rutynowych rzeczy pomaga nam rozpocząć dzień od produktywności (sprawdź jak podnieść produktywność). Ludzie rozgrzewają się przed podnoszeniem ciężarów lub przygotowują się przed przebiegnięciem maratonu. Podobnie, nabranie rozpędu z niektórymi celami może przygotować cię do osiągnięcia szczytowych celów.

Jak zrobić listę rzeczy do zrobienia: rozbij to

Cele takie jak „praca nad dokumentem naukowym” są zbyt niejasne i onieśmielające. Oznacza to, że możemy się wahać, czy rzeczywiście zacząć się nimi zajmować, i możemy nie być pewni, od czego zacząć, kiedy już to zrobimy. Nie jest też rozsądne umieszczanie w jednym dniu zadania, które wymaga czasu i cierpliwości, jak praca badawcza. Naprawdę o tym pomyśl: ile musisz zrobić? Jak długo? Kiedy masz przerwę? Jednym ze sposobów zmniejszenia czynnika strachu (i liczby wymówek dla zwlekania) jest sprawienie, by cele wydawały się łatwiejsze do opanowania, dzieląc projekty na mniejsze zadania. Zamiast „pracować nad dokumentem badawczym”, spróbuj czegoś bardziej konkretnego. Możesz podzielić swój ładunek: zapisz „napisz pierwszą połowę rozdziału trzeciego” na poniedziałek i „napisz drugą połowę rozdziału trzeciego” na wtorkowej liście.

Bądź konkretny

Aby twoje cele były w zasięgu ręki, wszystkie listy rzeczy do zrobienia powinny mieć (między innymi) wspólne cechy:

  • To działania fizyczne.
  • Możesz je skończyć za jednym razem.
  • Są to zadania, które może wykonać tylko osoba pisząca listę rzeczy do zrobienia.

W przypadku ogólnych projektów, które wymagają dużo czasu lub pomocy innych osób, wymień konkretne kroki, które możesz podjąć. Zamiast „ratować zwierzęta”, spróbuj „napisz do schroniska z pytaniem o wolontariat”.

Tworzenie cotygodniowych list specjalnych pomoże nam ogarnąć co musimy zrobić w danym tygodniu.
Fot. Unsplash.com

Jak zrobić listę rzeczy do zrobienia: uwzględnij wszystko

Do każdego zadania na liście dołącz tyle informacji, ile potrzebujesz, aby je wykonać. Na przykład, jeśli zadanie polega na skontaktowaniu się z firmą gazowniczą w celu uzyskania rachunku, podaj ich numer telefonu na liście. Pozwoli to zaoszczędzić czas na późniejsze poszukiwania.

Zaplanuj ją w czasie

Stworzyłeś listę i sprawdziłeś ją dwa razy.  Teraz musisz wrócić do tego i umieścić szacunkowy czas obok każdego elementu. Może to nawet pomóc przekształcić listę rzeczy do zrobienia w rodzaj harmonogramu z określonymi godzinami i miejscami. Oto świetny sposób na zwiększenie popularności zarządzania czasem.

Bądź elastyczny

Wskazówka: zawsze zostawiaj około 15 minut „czasu amortyzacji” pomiędzy pozycjami na liście rzeczy do zrobienia lub w kalendarzu. To pozostawia ci swobodę. A jeśli dojdzie do kryzysu, najważniejsze jest, aby pamiętać o zatrzymaniu się i oddychaniu. Prawdopodobnie ukończyłeś już przynajmniej jeden MIT – resztę będziesz mieć pod kontrolą!

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here